Dag 8 en 9: aapjes en heel veel schildpadden

28 juli 2017 - Tulum, Mexico

Gisteren naar de apenopvang hier in de buurt geweest. Ook al zit het hier op maar een paar kilometer afstand toch maar met de taxi daarheen. Want lopen in de hitte is geen succes met de hepies zullen we maar zeggen.

De tour begon om 10:00 en we begonnen met het voeren van geitjes. Huh, met geitjes...? ...ja want naast aapjes vangen ze allerlei diersoorten op die zijn gered of zijn gedoneerd. Zo kwamen de geitjes van een resort die erachter kwamen dat een kinderboerderij op een resort met dieren die niet uit Mexico komen, geen goed idee was. Ook hebben we reetjes, kleine wilde zwijnen en een paar vosjes gezien. Verder zaten er allemaal kleine aapjes waarvan sommige ernstig bedreigd zijn inmiddels. De meeste zijn gered van mensen die ze gebruikte om geld mee te verdienen, of van mensen die ze als huisdier wilde hebben.

8815DC34-0797-4B0C-B9E5-8CFF0807FD42  6DF94CBD-5986-4A5D-BD2C-A316233252F7

Na de verschillende hokken kwamen we bij de papegaaien en ara's. Prachtige vogels die ik ook nog vast mocht houden. Na de vogels kwam er een grote boa constrictor om de hoek kijken. Samen met mams wilde de hepies die wel vasthouden en paps was blij dat hij de foto mocht maken. Na dit alles kwam het hoogtepunt, namelijk dat je in het hok met de aapjes mag. Je moet gaan zitten en dan lopen er van die kleine aapjes over je heen om de nootjes te eten die r voor ze worden neergelegd. Ondertussen kan je ze aaien en van dichtbij bekijken. De hepies vonden het prachtig en wij stiekem ook wel.

B6A03871-BCB9-419A-BB9A-1DD8DD050952  6E88353A-0028-468F-B628-BB2D1858F0BD

Daarna was de tour afgelopen en konden we de foto's bekijken die door de fotograaf waren gemaakt. Want in het apenvertrek mag je niks meenemen en daar kan je dus zelf geen foto's van maken. Voor het luttele bedrag van $50 zou je ze kunnen kopen. Echt schandalig aangezien de fotograaf een willekeurige vadsige Mexicaan was die ze ergens van de straat hebben getrokken. We hebben dan ook helaas geen foto's van de aapjes, maar die denken we er in gedachte we bij.

Hierna weer terug naar het hotel voor een welverdiende lunch en daarna verfrissende duik. S' avonds lekker gegeten en de hepies hop op bed. Wij zitten daarna net als elke avond op het terras met een drankje en de zee op de achtergrond met daarboven flitsen van onweer. Gisteren zagen we ineens allemaal mensen naar het strand kijken, en ik dacht nog dat ze naar het onweer keken. Pieter ging poolshoogte nemen en het bleek een enorme schildpad te zijn die aan land was gekomen om eitjes te leggen. Echt een enorm apparaat dat over het strand schuift. Uiteindelijk is ze weer terug de zee in gegaan zonder een nest te maken, maar het was wel prachtig om te zien.

Vanmorgen zagen we wel 10 sporen over het strand lopen van allemaal schildpadden die aan land zijn gekomen. Ook waren er allemaal nieuwe nesten bij waar in de loop van de dag weer nieuwe bordjes bij geplaatst werden.

Vandaag lekker op het strand gelegen en nog gesnorkeld met de hele familie. We zijn een stuk verder gelopen op het strand om daar de zee in te gaan. Na 3 min was het al raak, een enorme schildpad die rustig aan het grazen was van het zeegras. Een stuk verder snorkelen en toen nog een. In totaal hebben we er 5 gezien, heel gaaf. Daarna weer teruggesnorkeld naar ons deel van het strand om voldaan aan land te gaan. Het was inmiddels wel behoorlijk bewolkt geworden dus ik heb de hepies voor het eerst horen zeggen dat ze koud hadden.

IMG_1189

Goed we hebben het eten inmiddels achter de kiezen, een spelletje gespeeld en een ijsje gegeten. De kindjes slapen en wij zitten heerlijk buiten. Hoop dat we straks nog een schildpad zien, maar je weet nooit.

1. Thom en Mieke:
    30 juli 2017
    Hallo lieve kinderen en niet meer zo kleinkinderen. Ik moet eerlijke toegeven dat ik soms wat weemoedig wordt als ik jullie, Nikki's, verslagen lees van warm en exotisch Mexico. Dan vliegen de herinneringen aan al mijn reizen voor de krant door het hoofd en droom ik een beetje weg.
    Mam leest jullie jullie uiteraard met een lach en een traan, blij dat jullie het zo naar de zin hebben en met het gevoel dat ze jullie mist. Het schrijven kost haar wat moeite en dus doe ik dat met plezier.
    Ik stond eerlijk gezegd versteld van het feit dat ook de Captain en Miss Siri een enorme slang ter hand hebben genomen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ik geloof dat ik op wij op die leeftijd niet verder kwamen dan de school. Geniet en geniet, het blijft altijd bij jullie. Dikke kus van Mams en Paps.
  2. Nikki:
    31 juli 2017
    Ha vader, goed om wat van jullie te horen, stelt toch even weer gerust. Hier inderdaad alles heerlijk relaxed. De hepies zijn bij vlagen heel dapper, zoals met de slang, maar later die dag gillen ze alles bij elkaar als ze een stuk zeewier voelen in zee. Maar vooral Annie is toch wel een bikkel hoor. Ligt midden in zee en besluit dan om haar schoolslag te gaan oefenen, en snorkelt er inmiddels vrolijk op los. Maar ook de Captain vindt eindelijk wat rust en wordt iets relaxeder. Elke avond spelen we nu wat spelletjes voor het eten, en dat vinden ze heerlijk. Kortom het gaat goed.
    Een hele dikke kus voor jullie en eentje extra voor mijn moeder.
    Buenos noches !