Ijsvissen en sleeen

29 december 2017 - Inari, Finland

Voor gisteren stond ijsvissen op het programma.  We werden om 9:15 opgehaald en gingen eerst langs het kantoor om daar nog even te wachten. Daarna moesten we nog naar een andere locatie om daar een thermopak te  passen. Het zou wederom een zeer koude dag worden en om te voorkomen dat je het koud krijgt bieden ze zo'n pak aan. Nu waren wij al goed stevig aangekleed maar er waren ook een paar chinezen bij die alleen een legging aanhadden, dus zelfs met zo'n pak is het dan fris. Het blijven rare lui die Chinezen, en er zijn er hier genoeg.

Goed na alles uitgezocht te hebben gingen we op weg.  We gingen naar dezelfde plek waar we ook waren geweest met het noorderlicht kijken alleen kon je nu daadwerkelijk zien hoe het eruit zag. Een groot meer helemaal bedekt met sneeuw en omringd door besneeuwde dennenbomen. Een prachtig gezicht overal waar je kijkt.
Goed de grote boor kwam tevoorschijn en hop de eerste gaten werden geboord. Het ijs was zo'n 60 cm dik dus even flink doorboren. Daarna met een heel klein hengeltje (20 cm lang) de draad laten zaken en op en neer bewegen. De vissen zijn nu heel traag en zwemmen nauwelijks dus je moet de haak ongeveer voor zijn neus houden. Bijt die met 10 min niet dan moet je een nieuw gat maken.

5E8E2822-7259-4B76-9362-33A21D7CBF07    F7838933-A161-45EA-9886-D45593E320FC

Storm en Pieter hebben het behoorlijk lang vol gehouden maar helaas zonder resultaat. Ik was met Siri even naar de hut gelopen waar inmiddels alweer een vuurtje brandde.  Ik hoorde Siri al meteen zeggen " hmm lekker een worstje en marshmellows". En ja hoor die kregen we inderdaad dus mams werd aan het werk gezet om de worstjes te grillen in het vuur.  Toen ik de tweede klaar had kwam Storm net aanlopen dus ook die was ik kwijt. Uiteindelijk had de hele familie een worst gehad en de hepies ook nog wat marshmellows.  Tussendoor hebben we nog wat rendieren over het meer zien lopen en langs de bosrand. Al met al een leuke ervaring al was het wel jammer dat niemand een vis had.

Na het ijsvissen naar huis waar het inmiddels alweer donker was. Binnen meteen de openhaard aan en warm worden. Een fruitje, daarna wat chipjes en een potje Uno. Gezellig hoor en omdat het al donker is heb je echt het idee dat het avond is, dus het drankje kan dan ook best :) s ' Avonds nog lekker spaghetti gegeten en na het eten nog een stuk buiten gewandeld. Daarna de hepies voldaan en met rode wangetjes naar bed.

5EB98177-C66A-4451-A56A-60BC264717FB    060876B8-1396-4CFE-9D66-CDFC43EAA00E

Vanmorgen lekker uitgeslapen en ontbeten. Daarna naar de sleebaan om met de hele familie de berg af te sleeen.  Lachen, gieren en brullen terwijl we in volle vaart naar beneden joekelde. Het is elke keer een behoorlijk stukje lopen naar boven maar dat hebben ze er wel voor over. Na een keer of 10 was het mooi geweest en begon iedereen koud te worden. Dus op naar een restaurant om daar lekker te lunchen. Daarna nog langs een paar souvenierswinkeltjes omdat mammie dat zo leuk vindt. En nu inmiddels weer in het huisje waar het openhaardje brandt.  Zometeen de koffers pakken en de rotzooi bij elkaar zoeken. Morgen weer naar huis dan zit het er helaas alweer op. De terugvlucht duurt wat langer vanwege een tussenstop in Tromso. Rond 15:30 landen we op Schiphol.

1. Joop:
    29 december 2017
    Allemaal heel erg leuk ook al past een behoorlijke vis toch niet door dat kleine gaatje.
    Maar alles bij elkaar een hele leuke,bijzondere belevenis , maar voor mij toch wel iets aan de koude kant .
    Het is hier morgen 12 graden dus dat wordt een warme douche voor jullie.
    Een hele voorspoedige reis en tot ziens
    Groetjes van ons xxxx