Dag 16, 17 en 18: orka’s, zon en strand

24 juli 2019 - Quathiaski Cove, Canada

Op zondag stonden de orka’s op het menu. We moesten om 09:30 aanwezig zijn in Port McNeill, dus de wekker om 07:30 gezet. Omdat je weet dat eruit moet en je je niet wilt verslapen waren we allebei al vroeg wakker. De familie keek ons rond 8:00 verwilderd aan met de vraag waarom ze in godsnaam zo vroeg uit bed moesten. Mja, daar hebben we thuis nooit last van ....

Maar goed, we kwamen keurig op tijd aan, en gingen rond 10 uur naar de boot. Het was een mooie boot waar je zowel binnen als buiten kon zitten en ik denk dat we er met 20 man opzaten. De kapitein was een wat oudere man (voor ons dan... :) ) met flink wat humor, dus dan zit de stemming er al snel in.

8C0D0211-8C5A-4C35-B9D7-98FD5BE2355F

Na het wegvaren hebben we een half uurtje gevaren voordat we de eerste dieren al zagen. Op afstand zagen we een soort dolfijnen, we hebben zee otters gezien, zeehonden en zelfs een bultrug walvis. Maar ja, we komen toch voor de orka’s en die zijn nergens te bekennen. Er zijn ook geen berichten van boten die ze wel hebben gezien, en ook de onderwater microfoon levert niks op. We hebben inmiddels al een heel stuk gevaren en zijn inmiddels toe aan de lunch. Dit is een kop tomatensoep met een broodje, en dat gaat er inmiddels wel in. Ondertussen krijgt de kapitein bericht dat er ergens orka’s zijn gezien, dus terwijl iedereen aan het eten is, geeft hij vol gas de goede kant op. Het is nog wel een stukje varen, en het is flink fris boven op het dek.

1E955F1A-065D-4C40-8D2D-0BFADCAFAF0E    BBA75475-49C0-422E-8236-7AF509324D22

Maar dan, jawel, horen we goede berichten komen uit de hut van de kapitein. We hebben orka’s in beeld.... We blijken ook met een of andere orka fanaat aan boord te zitten, die deze week al voor de derde keer mee is. Deze meneer flits van links naar rechts met zijn enorme camera, en het is een wonder dat hij niemand van de boot heeft gegooid. Maar ook wij zien onze eerste orka’s, stiekem de hele reden waarom we nu in Canada zijn. Supergaaf om te zien, en ook om te horen als ze de microfoon het water in hangen. Ze blijken op jacht te zijn wat betekent dat ze behoorlijk snel jagen, dus het is goed opletten.

4B24C325-F353-4345-850A-0F93C220E86E   20E60EDE-3CA7-47CA-9A05-830C6F6EF0E1  775D8F8A-5AC8-444E-9AEC-E3D8A4978272

Na een tijdje gaan we richting huis varen, want er is nog een groep orka’s gezien in die richting. Na een half uur varen zien we ook die groep, deze keer ook met een mannetje erbij. Jeetje mina wat een enorme vin boven water uit, je denkt toch wel even spontaan aan Jaws als die zo op je afzwemt. De mensen van de boot proberen ook meteen te identificeren om welke groep het gaat, zodat ze weten welke groepen er allemaal zijn. Na hier nog een tijdje te hebben gekeken, moeten we toch echt naar huis. Het is inmiddels 15:30 als we terugkomen, dus ze hebben zeker de tijd voor ons genomen. Op de camping spelen de hepies nog even op het strand en halen we wat te eten bij de friettent.

BE70F059-3847-4BB5-BD31-AD3773D1052B

De volgende ochtend besluiten we weer vroeg op te staan, want we gaan richting Quadra Island. Het is nog zo’n 2 uur rijden naar Campbell River waar we de overtocht van een kwartier doen. Terwijl we wachten praten we nog met Nederlandse 2 dames die ook overgaan. Zij blijken ook gisteren een orka tocht te hebben gedaan niet ver bij ons vandaan, alleen werd daar al meteen gemeld dat er geen orka’s waren en dat zie die dus ook niet gingen zien. Je kan je dan ook voorstellen dat de dames wat verbouwereerd waren toen Pieter vertelde dat wij bijna 10 orka’s hebben gezien.

B47779A3-C865-430F-B872-54DF6F3951F1

Na de overtocht komen we na een kwartier rijden bij de camping aan, en ploffen we de camper neer. We zitten hier vlak aan het strand (met kiezels en schelpen) dus de hepies zijn content. Je snapt dat we s’ avonds natuurlijk meteen ook gebarbequed hebben want pappie heb de smaak te pakken met zijn nieuwe rek. Het plekje heeft een fantastisch uitzicht over een kleine baai dus het is heerlijk zitten hier.

ECDD6518-92B7-455E-9E63-11AE56915E7D    66518013-C189-4E2B-91DF-BCD7D25150BF

Vanmorgen lekker uitgeslapen en zeer relaxed opgestart. Een lekker ontbijtje met gebakken eieren, daarna een potje Carcassonne en vervolgens de zon in. We hadden een kajak gehuurd, dus daar konden we om en om mee varen. Vooral Storm was hier natuurlijk mee in zijn nopjes, maar ook Annie liet zich gewillig overal heen pedellen. De temperatuur is hier heerlijk dus wij hebben heerlijk van de zon zitten genieten. Later in de middag een Corona erbij, kan slechter. Nu zo nog even bij het vuur zitten, waar de hepies zojuist een marshmallow in hebben geroosterd.

7D1B4BB3-CBE9-4539-8EA1-144E807B8947   5C13BBF9-E8BD-4A6B-BB59-1D8781D928C0

1. Arjan:
    25 juli 2019
    Orka's zien, zon, strand en genieten. Vooral blijven genieten
  2. Irma:
    26 juli 2019
    Goedemorgen vanuit Bretagne
  3. Irma:
    26 juli 2019
    Goedemorgen vanuit Bretagne
    Wij hebben eindelijk een flinke bui gehad waardoor de temperatuur een flink stuk aangenamer is geworden. Prachtige verhalen weer van jullie mogen lezen deze vakantie met mooie foto's. Het loopt bijna tegen het einde van de 3weken helaas wat vliegt de tijd. Een hele goede terug reis naar Nederland en hoop dat het daar ook een beetje aangenaam wordt volgens mij kruipen de buien wel naar Nederland toe. Hier wordt het komende week rond de 26 graden warm genoeg. Tot over een week geef de kinderen dikke kus van me.