Dag 7,8,9 en 10: watervallen, beren en clearwater

16 juli 2019 - Clearwater, Canada

De volgende dag dus op weg naar Jasper. Eerst nog even de camper geleegd en wat hout ingeladen. De Icefields Parkway schijnt een van de mooiste wegen in heel Canada te zijn vanwege de uitzichten. En inderdaad niet lang nadat we onderweg zijn, val je van het ene in het andere prachtige uitzicht. Het is een soort natuurgeweld dat maar niet ophoudt. Dus zelfs voor iemand die eigenlijk helemaal niet zo gek is bergen, was dit wel echt heel indrukwekkend. Onderweg  bij het Icefield Centre gestopt, deels voor informatie en deels voor het zicht op de Columbia Glacier.

04F89708-C5E2-446E-94DF-16F045C2F423

Bij het informatiepunt hebben we wat info ingewonnen over de campings, en daar bleek dat je wel op tijd ergens moet zijn wil je nog kans hebben op een plekje. Dus zijn we nog met een snelle blik op de gletsjer met gierende banden weggereden op weg naar de camping. Eenmaal daar aangekomen leek het er op dat alles vol zat, maar gelukkig bleek een van de briefjes die bij een plek hing nog oud te zijn, dus hadden we geluk. Een prachtig plekje midden in het bos en bij een meer met een ruime zitplek met natuurlijk een firepitt. De hepies waren helemaal blij dat de fik erin kon, dus dat hebben we dan maar ook gedaan. Nog wat drinken en een chipje en het feest was compleet. Daarna heerlijk buiten gegeten en wij hebben s’ avonds nog de hele avond bij het vuurtje met een drankje gezeten. Gezellig hoor.

DA0AE0EC-626F-4FEF-99B2-80EA10026ACB

De dag erna zijn we naar de Sunwapta Falls geweest vlakbij de camping. De waterval is op zich niet heel hoog, maar ongelofelijk krachtig en daardoor wel heel indrukwekkend. Ook hebben we de wandeling gemaakt naar de Lower Falls waar je onderweg de rivier nog meerdere malen ziet vallen. Een leuke wandeling van in totaal een uurtje. Doen we ook nog wat actiefs met die dikke konten. Het enige nadeel van het wandelen zijn de honderden muggen die er zijn. Verschrikkelijk al die muggen, binnen 3 minuten zit ik helemaal onder. Dus standaard in de citroenella, behalve Storm want die wordt zoals altijd niet gestoken.

242A0A21-9F93-4F0E-9482-475A080B5D9A  A3B4B7B8-BDFE-46A8-BA9A-CDD58581FD90

Na deze waterval ook nog naar de Athabasca Falls geweest, die vlak langs de weg liggen. Blijkbaar was er net een bus aangekomen waardoor we door de selfie nemende tieners heen moesten duwen, maar ja. Ook deze waterval was niet superhoog, maar wel heel erg krachtig. Gaaf om te zien, en deze keer geen wandeling. Na deze 2 watervallen was het wel weer even genoeg natuur voor de hepies, dus zijn we richting Jasper gereden. Hier nog wat boodschappen gedaan en wat drank gehaald, om daarna snel terug te keren naar de camping. Op de weg terug zagen we al snel een opstopping, wat meestal betekend dat er iets te zien is. En ja hoor, een zwarte beer vlak langs de weg. We zaten eerste rang, dus we hebben een hele tijd naar de beer zitten kijken die rustig liggend besjes aan het verorberen is. En als toppunt staat hij ook nog poepend op de film.

B7769352-72A9-495B-8768-B65FD683D609

Eenmaal op de camper hebben we gegeten en nog even bij een vuurtje gezeten. Inmiddels hadden we ook buren gekregen, die tot onze grote hilariteit zo scheef als een okkernoot stonden. Toen wij s’ avonds laat dan ook een klap hoorde, hebben we nog geintjes gemaakt dat de pannen uit de kastjes vielen omdat ze scheef staan. Toen we uiteindelijk een anderhalf uur later naar bed gingen, kwamen we erachter dat het geluid eigenlijk iets heel anders was. Pieter hoorde bij het binnenstappen in de camper namelijk gestommel in de kastjes. Toen we ons allebei stom stonden af te vragen wat dit nou kon zijn, zagen we ineens een soort dikke eekhoorn door de camper rennen. Ehm.......een eekhoorn..... Nou het heeft dus heel wat moeite gekost om die naar buiten te krijgen, en mammie heeft nog net de broek droog kunnen houden van het lachen. Het bleek dat die eekhoorn door een hor die voor een dakraam zit gewoon naar beneden is gevallen en zelf waarschijnlijk ook dacht, huh waar ben ik? Dat was dus de klap geweest.

E65CD249-0D15-41BE-B326-F3419F939134

Goed de dag erna hebben we de Five Lakes wandeling gedaan van in totaal zo’n 2 uur. Een mooie wandeling langs 5 verschillende meren die allemaal een iets andere kleur hebben. Helaas regende het begin van de wandeling maar uiteindelijk werd het droog en zelfs nog bloedheet. De hepies hebben zich goed gehouden alleen aan het eind waren ze er wel klaar mee (en mammie stiekem ook shhhhttt). Als beloning zijn we naar Jasper gegaan en hebben daar heerlijk gelunched.  Daarna nog de camper volgetankt en vol gas weer terug naar de camping. Helaas heeft het in de avond regelmatig geregend waardoor we af en aan of naar binnen moesten, of moesten schuilen voor de regen. Ach ja dat hoort er ook bij moet je dan maar denken.

46CB7C46-2708-45D8-B04D-D681F93678B6

Vandaag zijn we vanaf Jasper richting Clearwater gereden. Een beste rit van zo’n 350 km. De rit begon al goed toen we in Jasper wederom een zwarte beer zagen. Ook deze stond langs de weg en was dus goed te bezichtigen. Niet lang daarna zagen we ineens een hele grote groep Elk’s (dit zijn wapiti’s), waarvan er eentje zelfs de weg zo overstak. Kijk eindelijk eens wat anders dan een beer (je wordt verwend he met wild spotten). Buiten Jasper nog een hert gezien en toen het park uit. Echter hebben we daarna gewoon nog 2 zwarte beren gezien, ook gewoon langs de weg. De teller staat nu op 6 bruine beren, en 4 zwarte, dat had slechter gekund.

CCA95A43-A6DC-4055-9E2E-672244C95534

Inmiddels staan we op een camping bij het Dutch Lake op een prachtige plek die uitkijkt over het meer. We hebben hier een full hookup, dus lekker luxe. Kan ook geen kwaad trouwens even lekker douchen nadat we net 3 dagen op een natuurcamping hebben gestaan. Ook heb ik hier even 2 wassen gedraaid, dus we kunnen er weer tegenaan. De hepies hebben hier zowaar nog even gezwommen in het meer vanmiddag want de temperatuur is hier ineens een stuk aangenamer. Daarna nog even lekker gezeten en vanavond hier in het restaurant gegeten. Nu zittend naast natuurlijk een brandend vuurtje (want dat mag overal) nog even lekker zitten en genieten van het uitzicht.

F0A23485-C695-4EFC-B1AE-E2F9BF88204E

Het is trouwens wel grappig dat ook echt de helft van deze camping nu Nederlands is. Het trekt blijkbaar toch zo’n naam....

1. Thom en Mieke:
    16 juli 2019
    Weer genoten van jullie belevenissen, de verhalen van Storm&Siri kun je beter Beren&Meren noemen; geweldig.
    Je denkt dat in zo’n immens groot land met zoveel ruimte de campings wel schaars gevuld zullen zijn, maar het wordt duidelijk uit de waarnemingen van de vaste auteur (prachtig Nik) dat je overal er snel bij moeten zijn.
    We moesten lachen om dat eekhoorn-verhaal en dachten terug aan de campervakantie in oost-Canada toen kleine Nikki eerst verbouwereerd en later verdrietig was om zo’n brutale bruine boomrakker het lekkers uit de handen griste.
    Een ding is zeker, van wat we lezen is de eerste week al een knaller en zal deze vakantie in de top eindigen, ook al omdat de kinderen het prima naar hun zin hebben. Wat is er mooier voor het duo dan een kampvuur en marshmellows op een prachtige plek met pap en mam.
    Tja die muggen, die kennen we maar al te goed.
    Het wordt tijd dat het bloed van Stormpie eens wordt onderzocht – ik zie z’n gezicht al;
    misschien zit daarinwel de oplossing voor een anti-middel dat werkelijk helpt.

Hier is alles OK, lekker koel, een beetje regen en voldoende zon. De tuinen, ook die van jullie, zijn OK.
    Lief viertal, we reizen mee en hopen van ganser harte dat de rest van deze trip zo wordt als nu. ’t Zal we na de beren en wapiti’s zijn straks de walvissen en zeehonden aan de beurt.
    Dikke kus van Paps en Mams en Skye natuurlijk (die weer een paar kikkertjes naar het hiernamaals heeft geholpen.)
  2. Joop:
    16 juli 2019
    Hallo kinderen, wat weer een belevenissen... Het is een heel avontuur tot nu toe.
    We genieten met jullie mee. Fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Het is ook zo leuk om de foto's te zien!!! Lijkt me spannend zo'n eekhoorn in de camper...
    Fijne dagen verder en we kijken weer uit naar de volgende verhalen.
    Wij zijn vandaag weer in het nieuwe huis geweest met de klusjesman om te bekijken wat hij allemaal moet doen. Puntjes op de i gezet voor de keuken en de badkamer. Dikke knuffel voor vier. Groeten van ons Joop en Ank
  3. Olink:
    18 juli 2019
    Hallo Siri en Storm,
    De reisblog heet wel Sorm en Siri maar daar merken we toch weinig van.!!! Hoe bevalt het met jullie ouders in de camper???? Is het voor herhaling vatbaar?
    Ik mis jullie wel een beetje hoor! En dan kom je terug Storm en dan ga je alweer weg. Tjonge jonge je bent toch ook wel een bofkont. Siri, dan gaan wij iets leuks doen. Nog heel veel plezier (en als het kan ietsje warmer) en een dikke knuffel van oma Mieke.