Rendier & Co en het noorderlicht

27 december 2017 - Inari, Finland

Ok de jacht op het noorderlicht... We werden om 17:45 opgehaald met een busje door Marit. We bleken de enige dus een prive excursie. Met het busje eerst een stuk rijden nog voorbij Ivalo naar een groot meer. Dat is volledig bevroren en met sneeuw bedekt waardoor het een mooie locatie is om het noorderlicht te zien.  In eerste instantie zag je heeeeeel licht wat actieviteit in de lucht maar niks noemenswaardig. Marit had inmiddels een vuurtje gemaakt in de hut bij het meer om daar worstjes in te roosteren. Kindjes meteen blij want een beetje eten zijn ze altijd wel voor in. De sfeer zat er lekker in al bleef het noorderlicht uit ondanks de perfecte omstandigheden. Nadat de worstjes, marshmellows en bessensap op waren toch maar besloten een andere locatie te zoeken.  Iedereen in de auto en gaan met die bus.

81464030-9303-4F19-A5CC-416A7F5F2EEC   249C279A-0CA6-4BCC-83D5-2561BDBE4601

Bij de nieuwe locatie aangekomen zagen we op nieuw wel wat, maar niet heel duidelijk.  Weer terug naar de oude plek waar het iets beter werd maar nog niks spectaculairs. Toen er ineens in de middle of nowhere een enorme bus met Japanners opdook zijn we heel snel weggegaan. Onderweg nog op 2 plekken wel wat gezien maar niet hetgeen we hier zien op de plaatjes. Inmiddels was het al behoorlijk laat en ondanks dat onze tijd er eigenlijk opzat, wist Marit van geen opgeven. Siri had het opgegeven inmiddels en was gaan slapen en ook Storm hing nog aan een draadje.  En toen opeens op de weg naar huis vol in de ankers. Jawel ook hier een bus met Japanners, maar ook ....het Noorderlicht!! Gewoon langs de grote weg een prachtige lucht met groen, paars en roze en dansend licht. Nooit begrepen wat ze daarmee bedoelde tot nu, het beweegt helemaal door de lucht. Onze zoon heeft het nog meegemaakt maar Annie was in diepe rust. Goed missie geslaagd, super om gezien te hebben.  Eindelijk naar huis om lekker te gaan slapen (na wat drankjes voor ons natuurlijk).

image     image

Na die heftige en late avond vanmorgen lekker uitgeslapen.  Voor vandaag stond de rendiersafari op het programma. Om 13:00 werden we opgehaald en gingen we naar een locatie hier 5 min vandaan.  Daar gingen we met 2 slee's met elk een rendier ervoor een stuk rijden door het bos. Leuk om ze eindelijk eens van dichtbij te zien, het zijn schattige dieren om te zien.  Na een stuk gesleed te hebben door het mooie witte landschap kwamen we wederom bij een vuurtje uit. Hepies gepikeerd dat er nu geen worsten waren maar ja je kan niet alles hebben.  Bij het vuur legde onze gids van alles uit over de rendieren en mochten we ook op de foto.  Uiteindelijk was het een leuke ervaring al was de sleetocht wel wat kort.

2B797617-8458-46D6-9CB3-87E125C756ED      8BDC0194-CC38-4284-96E1-114E555D9110

Eenmaal thuis de hepies gedouched en mams de keuken in voor een grote pan spaghetti. Na het douchen nog een potje Uno en even lekker spelen. Daarna gegeten en op naar bed (hier om 18:30). Een beetje bijslapen na gisteren en aangezien het hier vanaf 14:00 alweer donker wordt zijn ze het besef van tijd volledig kwijt. Als we willen dan gaan ze om 16:00 al probleemloos naar bed, maar ja dan zijn ze ook weer zo vroeg wakker.

Morgenochtend staat nog ijsvissen op het programma en dan is het daarna tijd voor nog even niks doen voordat het einde alweer in zicht komt jammer genoeg.

1. Maria:
    27 december 2017
    lekker genieten zo te zien maar wel erg koud
  2. Irma:
    28 december 2017
    Goedemorgen heerlijk genoten van jullie belevingen. Hier lichte vorst met klein zonnetje hoop dat dit de komende dagen zo blijft vind wel dit lekker. Sambal heeft het prima naar haar zin, spint volop een eet s' avonds haar bakje volledig leeg. Geniet nog van de komende dagen en goede thuisreis.
  3. Arjan:
    28 december 2017
    Prachtig om te lezen dat jullie het noorderlicht gezien hebben. Ik heb straks twee kleinkinderen die kunnen koetsen. Ze hebben nu met rendieren gereden. Dat kan niet meer stuk. Liefs en blijf genieten