Santa here we are :)

24 december 2017 - Inari, Finland

Hè hè we zijn er hoor. Vrijdagnacht om 1:30 ging de wekker en moest de hele familie worden aangekleed voor de reis naar Schiphol. De reis ging voorspoedig en rond 3:15 kwamen we aan.  De auto afgegeven en hop naar binnen.  Het inchecken ging ook snel dus al snel waren we binnen en zaten we aan het ontbijt. De vlucht vertrok om 6:15 en daar gingen we dan. De kindjes waren licht gepikeerd dat er geen schermpjes in de stoelen zaten (verder zijn we niet verwend) maar verder was het ok.  Ook wij waren wel blij dat dit maar voor 3 uur was want jeetje wat krap (ja ook wij zijn verwend).

Na een dikke 3 uur vliegen kwamen we aan. Met de ouderwetse trap het vliegtuig uit en zo de baan op. Jeetje mina wat koud zeg....snel naar binnen om de koffers op te halen. Er was maar 1 band dus lang hoefde we niet te zoeken.  Goed de hele familie nog even plassen en op naar de uitgang. Daar stond iemand te wachten met een bordje met Pieter Flipse erop. Vonden we al vreemd aangezien we een huurauto hadden geboekt. Na wat vragen kwamen we erachter dat zij ons naar de taxi zou brengen.....ehm maar die hebben we helemaal niet nodig..... Ze is uiteindelijk meegelopen naar de autoverhuur en daar bleek inderdaad een VW Jetta voor ons klaar te staan. Sorry taxi maar wij gaan met de auto.

EE1E3A07-5451-419A-B573-67FDA0CD7942     EA0282FC-03D9-4458-9676-77C5F55FB3FA

Alle rommel in de Jetta gegooid en op naar Saariselka. Via een met sneeuw bedekte weg moesten we nog zo’n 25 km rijden. De auto heeft banden met spikes dus dat rijdt wel goed. Na wat zoeken uiteindelijk het huisje gevonden. Snel alle koffers uit de auto en daarna meteen boodschappen doen. Voor zo goed als het kon zoveel mogelijk spullen al in huis gehaald voor de komende dagen en zeker voor de kerstdagen (al blijkt nu dat alles gewoon open is met kerst). De kindjes inmiddels al wat vervelend maar ja neem ze het eens kwalijk. Nog snel daar wat gegeten en hop snel naar huis om daar en de boodschappen en de koffers uit te pakken. De kindjes waren niet meer te houden dus die de sneeuwspullen aangedaan en lekker naar buiten.

Nadat alles was uitgepakt hebben we een broodje gegeten en daarna zijn we een stuk gaan lopen met zn allen. Want wat is het hier mooi! Alles is wit en over alles zit een klein wit laagje. De takken van de bomen zijn wit en er ligt sneeuw voor zover je kan kijken. Na de wandeling de hèpies naar bed en daar was het ook vrijwel meteen stil. Wij hebben nog heerlijk hier gezeten voor de openhaard met een drankje. Daarna lekker naar bed om ook comateus weg te vallen.

CBB43AE1-666C-46D0-91F7-77A8EB7761D9    21E7DBD4-1C20-4F45-9E88-B38718738201

Vanmorgen was Siri natuurlijk als eerste wakker rond 7:45. Om te voorkomen dat ze storm wakker maakte bij ons in bed gelegd en ik ben bij Henkie gaan liggen. Pas rond 8:30 vertoonde hij een teken van leven en werd hij wakker. Met de hele familie eruit en lekker ontbeten. Daarna iedereen het sneeuwpak aan om de wandeling naar het dorp te maken. Het was zowaar vrij licht buiten en dan ziet alles er nog mooier uit. De 2 slee’s mee en wandelen maar.  Jeetje mina wat is het hier koud. Je wangen gaan op een gegeven moment gewoon pijn doen. Het was vandaag -18 met gevoelstemperatuur van -28....niet zo gek dus dat de wangetjes wat rood en pijnlijk worden.  Uiteindelijk bleek het wat verder dan verwacht en hebben we een goede 1,5 uur gelopen. De kindjes liggen dan wel regelmatig in de zijkant en proberen met hun slee van het pad te glijden.

2F37D376-6050-43E7-8F2A-11269F5A4496      333A9111-6916-44BE-B54A-6F08DB8D1735

Maar goed uiteindelijk waren we er en hebben we de laatste boodschapjes gedaan. Daarna een warme chocomelk gedronken en een pizza met zn vieren gedeeld. Voordat we terug gingen wilde we nog kijken of we een tour konden boeken. Iets met rendieren, husky’s of sneeuwscooter ofzo. Daarheen gelopen maar heel veel zat al vol of ze willen geen kleine kinderen mee ivm de kou. Goed dan nog maar even kijken wat we doen want alles is wel ontiegelijk duur hier. Weer buiten hebben we stomverbaasd staan kijken naar de plek waar we de slee’s hadden liggen. Gewoon gejat dus....en dat terwijl het hele dorp met dezelfde slee’s loopt en die van ons ook nog kapot was.  Dan maar weer terug naar de supermarkt om een nieuwe te halen want dat hele stuk lopen is geen doen voor de kindjes.

Uiteindelijk met nieuwe slee’s weer terug naar huis. Rond 3 uur wordt het hier al weer donker dus voor je gevoel is het al avond. Voor mensen die depri worden als de blaadjes gaan vallen is dit wellicht geen goede plek want het is misschien zo’n 5 uur licht... eenmaal thuis aangekomen hebben de kindjes nog even buitengespeeld (alsof ze nog niet genoeg buiten waren geweest) en ben ik met het eten begonnen. Openhaardje aan, bakje chips voor de kindjes, een muziekje en een potje Uno. Wat wil je nou nog meer. De familie ligt inmiddels uitgeput op bed en die zullen denk ik wel lekker slapen. En ik denk wij ook zo wel. Vandaag een dikke 9 km gelopen in de kou dus dat wil wel. Ik zit voor de openhaard met een drankje en dat gaat geen uren meer duren :)

1. Joop:
    25 december 2017
    Goedemorgen kinderen. Fijn heelhuids op de bestemming. Ziet er prachtig uit. Klinkt koud brr. Voor de kinderen super genieten en een beetje beweging is goed voor de mens.
    Fijne dagen dikke knuffel Joop enAnk
  2. Arjan:
    26 december 2017
    Goede morgen, Wat geweldig om te lezen. Veel plezier met elkaar zo te lezen maar wel erg koud. Jullie zitten toch in Lapland. Dat merk je elk moment wanneer je buiten bent en sneeuw genoeg.
  3. Thom Olink:
    26 december 2017
    Hallo lieve kinderen, groot en klein. Op de ochtend van de 2de Kerstdag even een warme groet en dikke kussen van mams en paps.
    't Is heerlijk om te lezen dat alles o.k is en het landschap is zoals jullie hadden gehoopt en verwacht. Die sleetjesdieven kunnen nooit ver weg zijn dus die pakken jullie nog wel.
    De Captain zal wel zo ongeveer buiten wonen met al die sneeuw; gezond!
    Geniet tot op de bodem van deze bijzondere trip.
    Hier is alles weer zo'n beetje op orde, na de griep. We gaan over enkele uren met Skye rustig richting Hengelo, waar jullie uiteraard gemist zullen worden.
    We zullen ook weer op tijd thuis zijn.
    Ook de komende dagen alleen maar plezier en mooie dingen beleven voor de Flipse-Olink gang.
    Nikki en Pieter we houden van jullie, nogmaals dikke kus voor Storm en Siri en blijf heel.