Slee's, noorderlicht en relaxenu

27 december 2017 - Inari, Finland

Dat krijg je ervan als je niet bijna elke dag een stukje schrijft, nu moet ik kijken hoe ik alles van de afgelopen dagen in een paar regels vat.  Denk dat het meerdere stukjes worden.

Maar goed eens kijken, te beginnen met 1e kerstdag. Zoals bijna elke dag zijn we relaxed begonnen om daarna naar het dorp te gaan. Daar zijn we eerst naar een bookingsagent gegaan om te kijken welke opties we hadden. We waren al eerder bij een tent geweest maar dat was nogal massaal en konden we alleen boeken met direct betalen en aanbetaling was geen optie. Nou dan niet dus op internet na een alternatief gezocht en gevonden.  Goed bij het kantoor binnen hebben we een aantal excursies uitgekozen waar de hele familie blij mee was. Noordelicht kijken voor papa en mama, rendieren voor Siri en ijsvissen voor Storm.

Na het betalen van een recordbedrag waar we maar niet teveel over nadenken zijn we naar de sleebaan gegaan.  Dit is een soort piste waar iedereen met van die plastic kleine slee's van de berg afgaat. Helemaal gaaf natuurlijk want je gaat met een rotgang naar beneden. De familie moest even inkomen maar uiteindelijk met een bigsmile naar beneden. Wel kwamen we erachter dat de sneeuw goggle geen overbodige luxe is voor de opspattende sneeuw.

250C821C-2990-4493-94BA-D91AB5C24231   D1F79A91-8370-4B4A-82BE-504E74CDF480

Daarna een restaurant opgezocht voor een uitgebreide kerstlunch/vervroegd avondeten. Paps heeft rendier gegeten, mammie heeft voor €12 euro rose gedronken ( dat was dus 1 glas normale maat).....en de hepies hebben heerlijk friet met kipnuggets gegeten. Daarna naar huis om nog even lekker te zitten en hebben de hepies nog een klein broodje gegeten.  Ook het huisje in kerstsfeeren gebracht met een gevonden snoer en wat grote kaarsen die we hebben gekocht. En toen ging mijn app af die waarschuwt voor Noorderlicht (ja ja daar heb je er inmiddels meerdere van die ik inmiddels ook allemaal heb). Maar goed dit was de app waar we voor betaald hadden en die tot dusver niks nuttigs had gedaan. Tot nu want ineens was er een melding dat er in Saariselka noorderlicht zou zijn. Dus wat doe je dan....juist met de hele familie in de auto en rijden maar. Ergens waar geen omgevingslicht is dus ergens een zijweg van de 'grote' weg.  En inderdaad duurde het niet lang voordat we wat groene banen in de lucht zagen. Supergaaf om te zien ook voo de hepies. Goed daarna meteen naar huis en de kindjes naar bed. Want morgen hebben we een excursie voor het noorderlicht van 18 tot 21 dus laat genoeg.

image      8DD0EDF3-2D8D-4E70-AEF0-3F467711DEB0

Ok 2e kerstdag (merk al wel dat ik niet heel goed ben in het heel kort opschrijven van de ervaringen....). Heerlijk uitgeslapen met de familie om daarna uitgebreid te ontbijten.  Rustig aangekleden om weer naar de sleebaan te gaan maar dan in vol ornaat. Met de hele familie elke keer omhoog lopen om dan in 1 minuut naar beneden te sjeezen. Uiteindelijk durfde ze ook alleen en het allerlaatste rondje gingen ze samen.  Siri voor Storm samen in een slee en wij er achteraan met onze eigen slee. Ik ging iets later weg omdat mijn touwtje onder mijn slee zat. Eenmaal onderweg had ik vewacht ze zo in te halen.....niet dus. Ik in volle vaart naar beneden waar ik ook Pieter voor me zag ook in volle vaart in de achtervolging. Maar van de hepies geen spoor.... Die bleken dus wat ik begreep van Pieter met zn 2en in volle vaart naar beneden te zijn gesjeesd gierend van de lach. En echt hard want wij hebben echt ons best gedaan zonder ze in te halen. Maar goed Storm zei dat het onder volle controle ging dus dat geloven we dan maar.

Daarna naar huis om nog even lekker te zitten en om een huisgemaakte cheeseburger te eten.  De buik goed gevuld voor de Aurora hunt van die avond...

1. Arjan:
    28 december 2017
    Zo te lezen een meer dan bijzondere vakantie. Jullie hebben er een aantal al gemaakt, maar dit geeft zo te lezen en te zien geweldige pret voor de hele familie. Nogmaals veel plezier en geniet.