Dag 15t/ m 18: hobbels, kidsclub en walvishaaien

6 augustus 2017 - Akumal, Mexico

Ok een snelle samenvatting van de afgelopen dagen. Gisteren is makkelijk want toen zijn we alleen hier geweest. De kids in de KidsClub van 9 tot 12:30, dus zowaar echte ontspanning voor pappie en mammie.

IMG_1390

Drie dagen geleden zijn we nog met de Camaro naar Tulum geweest in een poging om het natuurgebied Sian Ka'an beter te bekijken. Al snel na het binnenrijden kwamen we tot de conclusie dat de Camaro niet de meest ideale auto was. Een groot grindpad met niks te zien en hobbels waar je eng van wordt.  Een vrij lage sportauto zonder vering is dan verre van top. Na een tijdje zagen we een tentje dat boottochtjes aanbood. Samen met nog een Frans stel was Pieter over de prijs aan het onderhandelen alleen kwamen ze daar niet uit. De meneer bleek heel arrogant ( achteraf bleek waarom), dus zijn we met 2 auto's doorgereden.

B65E6879-CD0F-45AC-8D7D-F0C385F902EA

Na zo'n 15 km van stapvoets rijden, menigmaal bijna de bodemplaat op een hobbel te zijn verloren, en wat ingewanden die door elkaar geschud waren, kwamen we bij een brug aan. Prachtig, maar nog steeds geen ruk te doen.  Een aantal lokalen gaven aan dat de volgende plaats 20 km verderop lag, en dat er verder niks te doen was.  Goed de keuze was snel gemaakt om met gierende banden (was het maar waar) weer terug te gaan en naar het hotel te gaan. 800 hobbels in de weg, en een vreselijk grindpad later, waren we weer in de bewoonde wereld. Op naar het zwembad! Ach ja er gaat er wel eens een de mist in.

EF38782E-2A73-42CC-BBB4-8D5DC0C88E6C

Eergisteren moesten we de Camaro inleveren, dus zijn we s morgens die kant op gegaan. Auto ingeleverd (nog onder het stof van de dag ervoor) en nog door Playa del Carmen gelopen. Enorm toeristisch maar opzich nog wel gemoedelijk. Daarna in de collectivo gesprongen en hop naar het hotel om daar nog even in het zwembad te liggen.

IMG_1365

S ' avonds kregen we een mail dat onze geboekte toer voor walvishaaien op maandag waarschijnlijk afgelast zou worden en of we vandaag (zondag) konden. Nou dat was geen probleem dus vandaag was de grote dag.om 5:30 werden we opgehaald door Ecotours.  Deze partij hadden we gevonden op internet en na het lezen van hele goede recensies, en het feit dat ze een Nederlandse gids hadden was de keuze snel gemaakt.

Rond 7:30 kwamen we in Cancun aan bij een restaurant waar we ons klaar konden maken. Hepies snel insmeren, goede kleding aan, en nog snel wat eten, daarna hop op de boot met in totaal 10 man, en gaan met die banaan. Klappend over de zee moesten we zo nog bijna een uur varen. Ik had inmiddels de maag al redelijk van slag en ook de hepies gingen wat lastig kijken. Maar snel daarna waren we er, samen met zo' n 50 andere boten......

A5E64104-6F35-423C-A889-E1D6A3848259

Overal er tussenin zagen we walvishaaien zwemmen, echt heel gaaf. Siri en ik waren als 2e setje aan de beurt, want je mag maar met 2 per gids het water in.  Onze dochter riep nog "ok mama" en trok zo haar spul aan.  Vanaf de boot laat je je vallen het water in, en hop daar gingen we. Zonder enige angst zwom kleine Siri van 4 zo naast mams en de gids naar een walvishaaien. En groot zijn ze, jeetje mina. Ongelofelijk hoe groot die beesten zijn en hoe relaxed die rondzwemmen. Als de een voorbij is komt de volgende alweer voorbij. En sommige ook heel rustig waardoor het voor de hepies ook heel gaaf was. Maar na al dan gedein op de boot, en ook het gedein in het water(door het verplichte zwemvest) was mamie inmiddels echt groen en geel. We zullen maar zeggen dat ik de walvishaaien wat heb bijgevoerd....en stuk of 5 keer.  Vreselijk bijna heel de snorkel vol kots, maar ja wat moet je.

44002CD6-FD6C-42EC-A9FE-178959A24835  917CFDDA-9344-4F1B-BDEE-D7CC2D50ED96

Daarna was het de beurt aan papa en storm. Storm was nog niet zeker of hij wilde maar uiteindelijk is ook hij gegaan. Superstoer van de hepies kan niet anders zeggen. Uiteindelijk ben ik 2 keer het water in geweest (daarna ging echt niet meer) en pieter 3x. Supergaaf om die reuzen te zien van zo dichtbij.  En vooral heel erg leuk dat ook de kindjes het super vonden.  Als het goed is krijgen we foto's en een video als bewijs, dus ik ben benieuwd...

80ECAB27-2B68-4579-A089-C9179421EBFD

Inmiddels zijn we natuurlijk bekaf en rood verbrand. Het was een topdag, en we hebben volop genoten.  Helaas was mamie ietswat zeeziek, en was ook Storm even ziek. Toch een speciale band hoor samen hangend over de railing :) neemt niet weg dat ik het super vond en stiekem er toch wel een wens in vervulling is gegaan.

1. Thom en Mieke:
    8 augustus 2017
    't Is nu kort dag, terug, weer lange uren in het vliegtuig, maar volgens ons met een goed gevoel.
    Wij zijn blij voor jullie, maar nog blijer voor onszelf dat jullie er weer aankomen.
    In onze kleine familie tellen wel allen en als jullie lang? weg zijn schort er iets aan onze wereld.
    DUS, goeie terugreis, en twee mensen, mams en paps, c.q opa en oma wachten op jullie. (Zoals anderen ook, uiteraard)
    Dikke kus, happy landings, mede namens Skye
  2. Nikki:
    10 augustus 2017
    Oh ja er staan nu ook een paar video's op de blog. Die staan onder het kopje video's ( hoe verrassend ). Oa de hepies met een walvishaai....