Dag 4 en 5: schildpadden en Tulum

24 juli 2017 - Akumal, Mexico

Gisteren een heerlijke dag aan het strand gehad. Je ligt echt met je kont bijna in zee en het grote voordeel is dat het met de hepies iets relaxeder is. Bij het zwembad moet je er constant bovenop zitten en willen ze ook constant zwemmen. Op het stand zijn ze met zand aan het klooien en kunnen ze spontaan heel lief samen spelen. Kortom dat is ook gunstig voor paps en mams die even lekker kunnen ontspannen.

BD2C4A0F-BF0B-420A-AC25-FACE4C9906FB  5A2E792B-0F32-41D4-BDD3-266D08397277

Storm heeft 2x gesnorkeld met Pieter en vindt het prachtig. Siri weigert nog steeds maar ja wellicht komt het nog. Ik ging ook nog even aan het eind van de middag en na een heel stuk te hebben gesnorkeld en bijna weer terug te zijn was het dan eindelijk zover: de eerste schildpad!! Meteen gaan staan en boven water gezwaaid naar Pieter. Die zat gelukkig op te letten (waakzaam type he) dus met de 2 hepies op de arm kwam hij het water in. Ik bleef staan om te voorkomen dat ik m kwijt zou raken. De schildpad heeft nog met stomme verbazing op mijn knalgele flipper gezeten om daarna weer verder te gaan met gras eten.

C1E69568-D081-4540-89E3-A4EF81307496

Toen Pieter aankwam zwom hij nog net zo mooi om me heen waardoor de kindjes hem ook goed hebben kunnen zien. Het water is zo helder dat je het van bovenaf goed kan zien. En de schildpad komt ook regelmatig omhoog om te ademen dus dat is helemaal mooi om te zien. Kortom missie geslaagd, the eagle has landed! Of the turtle is in the basket!

Vandaag stonden de Maya tempel ruïnes in Tulum op de agenda.  Eerst rustig ontbeten om daarna hier buiten het hotel met een Collectivo busje die kant op te gaan. Dat zijn kleine busjes die op een vaste route heen en weer rijden en waar je op een willekeurig punt kan op- en uitstappen. Ideaal en voor 4 man waren we voorzo'n 30 km samen 140 peso's =€8,50 kwijt.

Eenmaal aangekomen moesten we nog een stuk lopen voordat we bij de ingang waren. De temperatuur liep al lekker op dus vooral Siri was er al snel klaar mee.  Bij de ingang kaartjes gehaald en hop naar binnen.  Ook daar weer een stuk lopen en inmiddels zat het zweet op plekken waarvan je niet wist dat het kon zweten.  Het plaatje is prachtig zeker met de zee op de achtergrond.  Echt overal lopen leguanen wat ook echt past bij de sfeer van die oude ruïnes.  Je kan helaas nergens in of op maar voor een eerste intro in de Maya cultuur was dit zo prachtig. En door de ligging aan zee toch af en toe een windje wat heel aangenaam is. We hebben zelfs nog een best buitje gehad van 5 min, om daarna weer in de zinderende hitte te lopen.

5E849073-669A-458F-A377-9F2402DF060F   4710F0F4-EF0E-44CB-AA81-2C8E8F6538BB

Uiteindelijk weer teruggelopen naar de ingang om daar bij de winkels een welverdiend ijsje voor de hepies en voor paps en mams eindelijk een Corona.  Want hoe erg ook, die hebben ze dus niet op het resort tot grote teleurstelling van Pieter. Daarna weer met de bus terug naar huis waar helaas onze buschauffeur niet op zat te letten. Inmiddels veel te ver voorbij waar we naartoe wilde, dus toen ik vroeg waar Akumal was, wees hij naar achteren.  Toen ik nog een keer zei dat we daar toch eruit moesten zei hij dat we dan moesten uitstappen en weer de andere kant op moesten. Echt heel fijn met inmiddels 2 slapende kindjes. Hij is gestopt, en we zijn ook zo uitgestapt zonder te betalen.  Denk dat hij doorhad dat hij niet in discussie moest gaan, want hij reed zo weg.

Maar gelukkig rijden die busjes af en aan dus die de andere kant op was zo aangehouden.  Met gierende banden weer richting Akumal. Daar hoopte we ergens te kunnen pinnen, maar dat is helaas niet gelukt. Wel konden we vanaf daar zo teruglopen over het strand naar het hotel. Onderweg nog een opblaaskrokodil gekocht waardoor de hepies niet konden wachten op het zwembad.  Ik moet zeggen dat ik er inmiddels ook wel ernstig aan toe was om even met de beentjes in het water te hangen.

Kortom het was een mooie dag waarop we veel gezien hebben, en vooral ook veel gezweet hebben. De kindjes hebben zich ondanks de hitte echt heel goed gedragen! Die lagen vandaag ook op tijd op bed, want het vreet natuurlijk wel energie.

Morgen even weer lekker een dag aan het strand (zijn we echt aan toe...) en dan maar eens kijken wat we verder gaan doen. Voorlopig zitten we buiten op ons terras met de rollende zee op de achtergrond.

1. Arjan:
    25 juli 2017
    Wat een prachtig verhaal over een mooie en bezwete dag in Mexico. Mooie dingen gezien en gelukkig een schildpad. Zo te zien zitten jullie echt zo met de billen op het strand en de zee. Heerlijk. Liefs vanuit Velp