Dag 6, 7 en 8: een mount, the beach en wat cider

27 juli 2018 - Cornwall, Verenigd Koninkrijk

Op woensdag zijn we met de familie richting St Michaels Mount gereden, een kasteel op een heel klein eilandje voor de kust. Er loopt een pad vanaf het strand een stenen pad richting het eiland, alleen is dat pad alleen met eb te bewandelen. Op die dag zou het eb zijn tot 12:15. Genoeg tijd zou je denken.....

We waren al wat laat die dag en we hadden ook nog file onderweg. Gevolg was dat we bijna rennend het pad bereikte, met het geluk dat het die dag tot 12:30 was. Dat ene kwartier kwam goed van pas dus. Maar goed leuk om om over het pad te kunnen, en eenmaal binnen zijn we na het halen van de tickets omhoog gegaan richting kasteel. Bovenaan was er een prachtig uitzicht over de zee en de kust en ook het kasteel was nog in zeer goede staat. De hepies konden een speurtocht doen en kregen nog een medaille als beloning. Na de terugweg naar beneden nog een broodje gegeten om daarna weer richting het vasteland te gaan. Dit keer met een bootje aangezien het pad onder 2,5 meter water lag.

Op de terugweg richting de camping de laatste boodschappen gedaan en op de camping wat eten gehaald. De hepies een burger, paps wat kip en mams voor de 4e keer deze vakantie een curry. Heerlijk....

Gisteren was het weer fantastisch dus zijn we de hele dag naar het strand geweest. We zijn naar Gorran’s Haven geweest, een heel klein vissersplaatsje, met een kleine baai met strand. Het was behoorlijk druk, maar het uitzicht was prachtig. De kindjes hebben heerlijk op het stand gespeeld en met hun netje door de zee gelopen.  Helaas waren hier niet echt poeltjes waar ze in konden vissen,maar goed je kan niet alles hebben.

Na het strand op de camping een ijsje gegeten, en al het strand eraf gedoucht. De hepies zijn daarna (natuurlijk) nog even naar de speeltuin geweest terwijl wij de BBQ voor bereidden. Na een heerlijke BBQ in de avondzon, mochten ze nog even spelen om daarna naar bed te gaan. Het koelt s avonds behoorlijk af, dus wij gaan na een tijdje in de binnentent zitten met een kaarsje en een drankje.

Voor vandaag stond een Cider Farm op de agenda. Als je er toch redelijk wat van drinkt dan is het ook wel leuk hier wat meer van te weten. Ook was het volgens de folder gratis, en na alle toch vrij prijzige bezienswaardigheden was dat ook wel aangenaam. Het was de Haeyley Cider Farm op zo’n 35min rijden. Eenmaal binnen hebben we even rondgekeken en al snel kwamen we tot de conclusie dat je eigenlijk niks echt ziet zonder dat je een rondleiding boekt. Tja, en die zijn natuurlijk niet gratis...

De kinderen wilde heel graag met een traktor ritje mee, dat is al 15 euro, wij wilde dan ook wel graag wat andere dingen zien, ook 25 euro... conclusie was dat we de meest uitgebreide rondleiding hadden voor in totaal 42 euro...maar ja iedereen kreeg wat hij wilde. Leuk om te zien hoe ze dat bedrijf in relatief korte tijd succesvol hebben gemaakt en hoe groot het nu is. En als je ziet hoeveel mensen hier op af komen, dan hebben ze een kleine goudmijn in handen.

Maar goed, we hebben gezien hoe het gemaakt en verpakt wordt, hoe de jam gemaakt wordt die ze ook verkopen, hoe de opslag eruit ziet, het museum doorlopen en gezien hoe de appelbomen erbij staan. En niet heel onbelangrijk, we hebben alle soorten mogen proeven, ook heel leuk. Ook heb ik eindelijk scones gegeten met een kopje thee erbij, heerlijk. Al met al was het behoorlijk commercieel maar toch wel heel leuk om te zien. Ze verkopen naast de cider ook nog brandy en whiskey die ze zelf maken. Helaas was de single malt van 10 jaar ietwat aan de prijzige kant (200 pond) anders hadden we hem als cadeau meegenomen (sorry paps).

Na de cider Farm zijn we doorgereden naar Newquay waar we nog langs de haven hebben gelopen. Ook hier een prachtige baai met een aantal stranden. Daar langs het water hebben we een hapje gegeten bij The Fort Inn. Een enorme tent maar op een prachtige locatie. Heerlijke lasagne gehad, net als de hepies.

Nu inmiddels weer terug en de kindjes liggen op bed. We proberen ze elke dag iets eerder naar bed te krijgen zodat het schema iets verschuift naar voren. Het regent nu af en toe en morgen gaan we richting de nieuwe camping. Ik hoop dat het morgenochtend droog is zodat de voortent niet nat de caravan in hoeft. Voor onze nieuwe locatie staat niet echt geweldig weer op de agenda (lees:4 dagen regen) maar we hopen dat het meebakt. Wij zitten in de voortent met een boekje en een drankje. Gezellig hoor 😁

1. Thom en Mieke:
    29 juli 2018
    Nou die mooie dagen hebben jullie vast binnen. Spannend die Engelse uitvoering van het Franse Mont Michel, spiegelbeelden van elkaar en die causeways om strak in de gaten houden: het water komt zo vlug. Nu naar het noorden, wij hopen dat het weer wat meevalt; het wisselt vaak snel. De hepies blaken van gezondheid op de foto’s, 'mom' ook en we nemen aan dat het ook geldt voor de ‘fotograaf’.
    ’t Is wel op de millimeter rijden daar boven in, maar Pieter is top-chauffeur, dat gaat wel goed komen. Blij te horen dat de camping OK is.
    Hier hebben we 1 dag afkoeling gehad, slechts! 27 graden en wat druppels. Nu gaat het weer verder, het blijft nog tijden heet. (de top was 37 graden)
    (Ik begrijp natuurlijk dat die whiskey wel heel zwaar ging drukken op het reisbudget )
    Lieverds, geniet van komende dagen, en we lezen wel hoe het jullie verder vergaat.
    Dikke kus van Opa en Oma